Cieľ:
Podnietiť deti, aby si uvedomili, aké činnosti a roly sú
v spoločnosti zvyčajne pripisované ženám a aké mužom.
Čas: 45 minút
Veková skupina: 1. a po obmenách aj 2. stupeň ZŠ
Pomôcky:
bežné pomôcky na kreslenie, lepidlo, výstrižky
z časopisov a novín
Postup:
Vopred požiadame dievčatá a chlapcov, aby si na
ďalšiu hodinu priniesli výstrižky z novín a časopisov, ktoré
zobrazujú mužov a ženy pri rôznych činnostiach. Najprv
si spoločne prezrieme výstrižky, pričom s deťmi sledujeme,
pri akých činnostiach sú zobrazovaní prevažne muži
a pri akých prevažne ženy. Môžeme vytvoriť najčastejšie kategórie
„mužských“ a „ženských“ činností a napísať ich na
tabuľu.
Potom si urobíme „prevrátený“ svet. Necháme, aby deti obrázky prekreslili, povystrihovali alebo inak upravili, a to tak, že ženy budú robiť pôvodne mužské činnosti a naopak, muži ženské. Môžeme deti motivovať, aby vytvorili čo „najzábavnejšie“ obrázky, na ktorých budú ženy zobrazené pri „typicky mužských“ činnostiach a muži zasa naopak pri „ženských“.
Diskusia:
Východiskom diskusie môžu byť „najzábavnejšie“
obrázky. Prečo pôsobí svalnatý chlap s dieťatkom smiešne? A je to
naozaj také smiešne? Vedieme deti k tomu, aby si uvedomili, že
väčšinu ľudských činností môžu pokojne vykonávať tak ženy,
ako aj muži.