V roku 2003 sme na dvadsiatich základných školách a gymnáziách v Bratislave robili výskum, ktorý sa týkal rodových stereotypov a postojov učiteľov a učiteliek k rodovým rolám dievčat a chlapcov. Chceli sme zistiť, ako veľmi sa odlišujú postoje slovenských učiteliek a učiteľov k rodovým rolám dievčat a chlapcov od postojov ich kolegov a kolegýň v iných krajinách.
Vo výskume sme použili dotazník, kde učiteľky a učitelia vyjadrovali svoj súhlas (nesúhlas) s daným výrokom na päťstupňovej stupnici: od úplne súhlasím až po úplne nesúhlasím. Pri každom výroku bola aj možnosť „neviem sa vyjadriť“.
Výroky, ku ktorým sa respondentky a respondenti vyjadrovali, mapovali štyri rôzne okruhy vo vzťahu k rodovým stereotypom. Výroky boli v reálnom dotazníku usporiadané podľa istého kľúča, my ich tu uvádzame podľa jednotlivých „tematických“ okruhov.
rodovo stereotypné postoje
- Chlapci majú prirodzene lepšie logické myslenie ako dievčatá
- Matematika je ľahšia pre chlapcov ako pre dievčatá
- Chlapci sú lepší vodcovia triedy ako dievčatá
- S abstraktnými problémami si vedia lepšie poradiť chlapci než dievčatá
- Chlapci majú viac inšpiratívnych nápadov ako dievčatá
- Pre chlapcov na prvom stupni základnej školy je nevhodnejšie hrať sa s bábikami ako pre dievčatá
- Je horšie, keď sa vulgárne vyjadruje dievča než chlapec
- Dievčatá sú disciplinovanejšie ako chlapci
- Dievčatá sú v čítaní prirodzene lepšie ako chlapci
- Dievčatá sú lepšie organizátorky ako chlapci
- Dievčatá sú prirodzene citlivejšie ako chlapci
- Cudzie jazyky sú pre dievčatá ľahšie ako pre chlapcov
odstraňovania stereotypov
- Učiteľky a učitelia by mali v triede diskutovať o rodových stereotypoch (t.j. stereotypoch, ktoré sa viažu v našej kultúre a spoločnosti na správanie, vlastnosti a roly žien a mužov)
- Učiteľky a učitelia by si mali preštudovať učebnice, aby v nich našli rodové stereotypy (napríklad aké ženy a muži sú, aké sú ich sociálne roly a ako ich spoločnosť posudzuje, normy správania pre mužov a ženy)
- Učiteľky a učitelia by mali používať na vyučovaní rovnaký počet príkladov vzťahujúcich sa tak na mužov, ako aj na ženy
- Učiteľky a učitelia by mali pri všetkých príkladoch a osloveniach, ktoré sa vzťahujú na mužov aj ženy, používať gramatický tvar podstatných mien v mužskom aj v ženskom rode (napr. žiaci a žiačky, vedkyne a vedci a pod.)
- Učiteľky a učitelia by mali dievčatá a chlapcov viesť k tomu, aby si budúce povolanie vyberali zo všetkých profesií, bez ohľadu na to, či v nich prevažujú ženy, alebo muži
- Učiteľky a učitelia by mali dať v diskusiách rovnaký priestor dievčatám aj chlapcom
neboli rodovo stereotypné
- Je rovnako dôležité pre chlapcov aj pre dievčatá, aby sa dostali na vysokú školu
- Chlapci a dievčatá sú rovnako schopní pochopiť technické problémy
- Dievčatá by mali mať možnosť hrať vo všetkých športových tímoch ako chlapci (napr. futbal, hokej a pod.)
- Chlapci by mali byť vedení k vychovávaniu detí rovnako ako dievčatá (napríklad k profesii učiteľa v materskej škole)
- Chlapci by mali robiť toľko domácich prác (v domácnosti), koľko dievčatá
- Dievčatá sú rovnako schopné ako chlapci naučiť sa pracovať s počítačom
a učiteľky vlastné správanie v triede
- Na vyučovaní dávam v diskusiách rovnaký priestor dievčatám aj chlapcom
- Pred vyučovaním si prezerám učebnice, aby som v nich našiel/la stereotypy, ktoré sa viažu na mužov, ženy, chlapcov a dievčatá
- V mojich triedach používam rovnaký počet príkladov vzťahujúcich sa na mužov aj na ženy
- Na vyučovaní používam v príkladoch a osloveniach, ktoré sa vzťahujú na mužov aj ženy, gramatický tvar podstatných mien v mužskom aj v ženskom rode (napr. žiaci a žiačky, vedkyne a vedci a pod.)
- V mojich triedach vediem rovnako dievčatá aj chlapcov k tomu, aby si budúce povolanie vyberali zo všetkých profesií, bez ohľadu na to, či v nich prevažujú ženy alebo muži
- V mojich triedach som zhovievavý/á ku chlapcom, ak robia niekomu zle, pretože „chlapci sú chlapci“ a iní už nebudú
- Ťažšími pomocnými prácami v triede poverujem chlapcov (otváranie okien, dvíhanie tabule, nosenie pomôcok a pod.)
- Ak sú na vyučovaní nedisciplinovaní chlapci, riešim to tak, že ich posadím k dievčatám
- Počas vyučovania chválim chlapcov za ich výkon a kreativitu častejšie ako dievčatá
- Starostlivosťou o spríjemnenie prostredia v triede poverujem dievčatá (napríklad polievanie kvetov, umývanie tabule, výzdoba nástenky)
- V mojich triedach vyrušujú dievčatá viac ako chlapci
- V mojich triedach chválim dievčatá častejšie ako chlapcov za poslušnosť a dobré správanie
- Prácami, ktoré si vyžadujú zodpovednosť, poverujem dievčatá (zbieranie peňazí, kníh, nosenie triednej knihy)